Modificaties
Er zijn diverse mogelijkheden om oude Cadillac te moderniseren.
Dit kan gebeuren om verschillende redenen zoals:
– verhogen van de betrouwbaarheid
– moeilijk kunnen verkrijgen van originele onderdelen
– hoge prijzen van originele onderdelen
– verhogen van de veiligheid
In de komende tijd zullen op deze site diverse tips verschijnen voor moderniseringen en verbeteringen.
Ombouw van alternator naar generator
Dynamo's met losse spanningsregelaar kunnen vervangen worden door een gangbare, betrouwbare en goedkope dynamo uit de jaren zeventig en tachtig.
Bij de modellen van 1959 en 1960 is de modificatie is erg eenvoudig omdat alleen de onderste strip waarmee de originele alternator vast zit omgekeerd hoeft te worden. Dus de voorkant omdraaien dat die achter komt. Verder enkele draden verwijderen en aanpassen. De moderne dynamo heeft een ingebouwde spanningsregelaar, dat scheelt een hoop bedrading.
Ombouw naar een gescheiden remsysteem.
Vanaf 1962 werden Cadillacs uitgevoerd met een gescheiden remsysteem. Het is aan te bevelen om oudere Cadillac uit te voeren met een gescheiden remsysteem. Voor de verschillende modellen zijn deze verkrijgbaar. Hierbij wordt een moderne bekrachtiger en een hoofdremcilinder met dubbel reservoir gemonteerd. Het is aan te bevelen om dan ook alle remleidingen en slangen te vernieuwen. Een remdrukverdeler is niet nodig bij trommelremmen op 4 wielen.
Maar het s ook mogelijk om een conversie te doen naar schijfremmen voor en trommels achter waarbij wel een remdrukverdeler nodig is. Het werkt ook voor de modellen uit de jaren 60 en 70 waar de regulator vaak kapot gaat.
Motorombouw
Er zijn diverse redenen om te kiezen voor een andere motor.
Voor oude motoren van voor 1967 kan de reden zijn dat originele motoren moeilijk verkrijgbaar zijn of duur zijn om te reviseren.
Een modernere motor zoals een Cadillac 472/500/425 is dan een optie waarbij tevens de automaat vervangen wordt door de zeer betrouwbare en goedkope Turbo Hydra Matic 400. Het is ook mogelijk andere GM-motoren in te bouwens zoals een Chevrolet 350, een van de goedkoopste en meest betrouwbare V8 motoren.
Airconditioning
Vaak gaat de regelaar kapot die de doorstroom van het koelmiddel in hetv systeem moet regelen. Er is dan geen stroming meer en als gevolg hiervan kan de leiding bevriezen.
Een simpele oplossing is toepassing van een thermostaat met voeler die de temperatuur in de evaporator (verdamper) meet die in de behuizing onder de motorkap tegen het schutbord.
De geavanceerde regeling kan dan buiten werking worden gesteld. Dit is een voorbeeld video van inbouw.
Ruitenwissermotor
Ombouw van vacuum naar elektrisch aangedreven ruitenwissers is een goede optie voor Cadillac van voor 1959. Vanaf 1959 hadden Cadillac elektrische ruitenwissermotoren, maar die passen niet op de modellen met vacuum aangedreven wissermotoren.
LPG
Alle Cadillacs van 1940- 1980 kunnen goed omgebouwd worden naar LPG. De aanbevolen installatie is van IMPCO.
Koplampen
In plaats van H4 kunnen in de meeste Cadillacs LED lampen worden geplaatst. Dit levert veel beter zicht en spaart stroom